Tussen september 2020 en september 2024 experimenteerden we binnen het Soligion-project met verschillende leermethodieken om toekomstige sociaal werkers bekend te maken met religie, levensbeschouwing en hun relatie met solidariteit.
De Masters Sociaal Werk aan de UGent en de UAntwerpen, en de Bachelors Sociaal Werk aan de Odisee Hogeschool Brussel en de Karel de Grote Hogeschool Antwerpen gingen elk op hun eigen manier aan de slag met deze thema’s. Aan de UAntwerpen en de Odisee Hogeschool werden experimenteren met Community Service Learning (CSL) opgezet. Aan de UGent werd er gekeken hoe deze thema’s geïntegreerd kunnen worden binnen het vak ‘Interpretatieve onderzoeksmethoden’, waarbij studenten aan de hand van sociaal wetenschappelijk onderzoek solidaire initiatieven van Gentse religieuze en levensbeschouwelijke actoren in kaart brachten. De Karel de Grote Hogeschool, tot slot, liet studenten reflecteren over religie en solidariteit binnen het bredere thema van ‘zingeving en veerkracht’.
In dit rapport worden deze verschillende aanpakken belicht en met elkaar vergeleken, om te komen tot lessen voor toekomstige docenten die zich aan het thema willen wagen. Wat werkte wel of niet? Wat kan Community Service Learning betekenen voor de opleiding Sociaal Werk? Hoe laat je studenten op een respectvolle, veilige manier in gesprek gaan over thema’s zoals religie en levensbeschouwing?