Informeel sociaal werk anders aangeleerd

Door Anke De Malsche, Mieke Schrooten & Lars Van de Water

Community service learning (CSL) is een alternatieve leermethode die studenten voorbereidt op de complexe uitdagingen die ze zullen tegenkomen. In de master sociaal werk van de Universiteit Antwerpen experimenteerden we met deze pedagogie om studenten te laten reflecteren over de impact van hybridisering. Niet alleen voor praktijk- of beleidswerkers is de hybridisering van welzijn en zorg een moeilijk vraagstuk. Ook voor docenten is het niet eenvoudig om studenten inzicht te geven in een veranderend welzijnslandschap. Hoe versterk je de toekomstige generatie sociaal werkers om zich te positioneren binnen een steeds complexere samenleving? De uitdagingen die hen te wachten staan, zijn groot.

In dit VIEWZ artikel verkennen Anke De Malsche, Mieke Schrooten en Lars Van de Water het potentieel van community service learning (CSL) als een alternatieve pedagogie. CSL stelt studenten in staat de theoretische concepten en modellen die tijdens de opleiding worden aangereikt, te toetsen aan praktijkervaringen die ook inspelen op een maatschappelijke behoefte. Vanuit een concreet CSL-traject, dat zich richtte op informeel sociaal werk van een religieuze organisatie in Antwerpen-Noord, bediscussiëren ze de mogelijkheden van deze leermethode, zowel binnen als buiten de academische muren.

Downloads